Kami Bekas Pelumba Kereta

>> Thursday, November 20, 2008


اسلام اليكم ورحمة الله وبركة



Salam sejahtera.



Baru-baru ni, kami warga kedai kopi sering membincangkan mengenai permainan tradisional. Isu ini ditimbulkan pertama kali sewaktu Chief Editor, Editor, dan Comments Moderator berjalan kaki untuk menuntut ilmu di Pusat Sumber Maklumat. Malam itu, kami yang kekenyangan berjalan perlahan-perlahan ke destinasi. Tempoh perjalanan yang agak lama itu, kami gunakan untuk mebincangkan tentang banyak perkara, teutamanya tentang permainan tradisonal. Selang beberapa hari, perkara ini dinaikkan di Kedai Kopi V4C-S2 sewaktu makan malam sambil disertai seorang lagi teman, Penstabil Keadaan. Kami dari tiga negeri berbeza; Johor, Pulau Pinang, dan Kedah agak terkejut dengan fakta yang kami bermain permainan yang sama sewaktu kecil.



“Isi cerite lebih kurang cmnilah. Mayb yg bace blog ni umo pun lbey kurg same je kn, sebaye katekn, msti korg igt permainan ni.



Pernah main kereta mini? Ala, yang kite panggil TAMIYA tu. Dulu mase kecik-kecik, glory day kereta ni time ade cerite Dash! Yonkuro. Cite yang pasal 5 orang budak main lumba-lumba kereta mini. Great Emperor, Burning Sun, Shooting Star, Cannon Ball ngan Dancing Doll. Tapi kalo balik sekolah je tu, stret duk depan TV sebab nak tgk kartun ni. Pastu abes cite ni je, petang sket terus keluar main.



Dari Selatan sampai ke Utara, cara main sama je. Cari stick hoki, pegi kat court mane2, berlumba ngan kawan-kawan. Mane yang takde stick hockey, amik kayu ape-ape, buat sendiri. Pastu ade yang pi tebai main kat sekolah, penuh la tepi longkang sekolah, budak-budak tengok orang berlumba. Mane-mane tempat yg up-to-date sket, ade gak la taukey-taukey, brader-brader yang sanggup wat trek utk budak-budak ni main. Kalau kat Jitra tu, Nyonya tu caj 50 kupang sekali main. Betul kan, CM? Pandai gak Nyonya tu cari duit. 



Time tu, mane yang tak ade duit, beli yang harge rm5 je. Tapi sekarang ade yang rm2 je. Turun byk giller tu. CE siap sep duit lagi sebab nak beli yang brand TAMIYA. Kalo AULDEY murah sket. TAMIYA tu lebey rm20 gak la kene perabes. Pastu, ade gak yang sep duit sebab konon-konon nak upgrade keta masing-masing. Tuka enjin la, gear la, macam-macam lagi la. Make, wujudlah profession baru di kalangan budak-budak; Mekanik Keta.”



Kepada pembaca yang sebaya dengan kami, mungkin ada pengalaman yang sama. Ini yang dikatakan sama bangsa, sama budaya. Rasanya rugi bagi yang sebaya kami, tidak pernah berlumba dengan kereta mini. Walaubagaimanapun, setiap orang mempunyai pengalaman kanak-kanak tersendiri. Kongsilah bersama rakan-rakan, kenangan manis tak usah dilupakan.

 

8 luahan rasa:

waffi aziz November 20, 2008 at 7:07 PM  

bro !
5 keta n 5 pemandu..
aku rs yg ang tulih slh..
seingt aku, keta2 dia tuh ada great emperor(xsure sgt(, pastuh burning sun, shooting star, cannon ball ngan dancing doll(pmpuan pny)..

sayaseorangmelayu November 21, 2008 at 12:03 AM  

terima kasih saudara waffi aziz
pembetulan telah dibuat

Urutoraman K November 21, 2008 at 9:03 AM  

dash dash dash~ yonkuro!
serius aku da lupe pasal citer ni. haha

kete tamiya? aku x penah nak beli yg ori, engine die je da mahal, esp yg 4wd nye

kalo beli yg biase2, then pakai gear 4wd, tp engine die 2wd nye dh lembab. haha

lepas tu lak stiap kali aku pasang mesti engine terbakar. overload. lol

tamiya tamiya~

Anonymous November 21, 2008 at 7:43 PM  

hoho..
saye pendatang baru kt blog ni..
selamat berkenalan (^_~)v

ermm...
ak x pnah men kete tamiya ni..
tp sbb mmbr2 ak sume bdak laki tyme kecik dlu,so dorg la yg smngt..
ak tgk2 cmtu je..
skang bru ak phm...haha

ade gak adik laki tp adik ak men kete control yg besar tu,tyme tu ak drjah 6 kot, tyme mende tu femes..

pape pn,zman kanak2 kite mmg sronok..
bdak2 skarang xde men cm kite..
dorg dh advance sgt dh..haha :D

(p/s: melalui mcm2 dugaan utk post komen ni..huhu)

OCEAN ROVERS November 21, 2008 at 11:40 PM  

ak ad kete tamiya...haha..nak beli...g kat sunway piramid...dengar citer kat situ ad jual..siap ad trek, mostly every weekend ad conpetition kot..ad race la org kate

waffi aziz November 22, 2008 at 2:28 AM  

ayoo~
byk rupanya peminat..
haha..
apa lg~
reviving the glory jejom !
hahah~
blue hurricane kita faveret aku..
sapa bran jom ah lwn~

Anonymous November 22, 2008 at 8:44 PM  

heyyy walopun aku perempuan aku juga pernah terlibat dgn kereta tamiya tu! haha. abg aku ade beberapa koleksi. bapak aku siap belikan track tuk lumba keta tu. time tu kecik lg so tak tau ape pn.. tau ade sebijik dynamo je dlm tu.

ohhh kita 90's child weh~ viva la 90s~

Urutoraman K November 23, 2008 at 7:47 AM  

aku mase kecik slalu kumpul die nye enjin, kadang2 kalo aku nye stok motor aku sume terbakar, aku sanggup beli mini fan yang rm2 satu boleh beli kat lambak. pastu aku cabut motor kipas tu aku letak kat kete tamiya. tp lembab r. haha.

selalu kat ipoh ade org lawan kat trek die. besar gak ah. macam dlm citer dash yonkuro. tp apakan daya, aku bukannye org kaye, kete tamiya pon cap ayamnye. sure kalah je nt. huhu.

  © Blogger template Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP